Verbeteren van lessen doe je zo.

      Geen reacties op Verbeteren van lessen doe je zo.

Het continu verbeteren van de les is belangrijk om niet te stagneren. Als leraar wil je je leerlingen immers het beste kunnen geven. Een handige manier om dit te doen is met de werkwijze ‘Lesson Study’. Deze werkwijze heeft zijn oorsprong in Japan en helpt je om je lessen effectiever te maken. Ook in Nederland is deze werkwijze nu aan populariteit aan het winnen. Wil ook jij de eerste stap pakken? Lees dan zeker verder om meer over deze werkwijze te lezen.

Begin klein

Je begint door een kleine groepje collega’s samen te brengen. Denk hierbij aan 4 tot 8 leraren. Als je zo een groep hebt kun je verder gaan met de eerste stap. Op de site van www.stichting-leerkracht.nl kun je enkele handige filmpjes hierover vinden. Ook vind je hier een stappenplan. In jullie eerste vergadering is het belangrijk dat jullie bespreken waarom jullie dit willen en wat jullie hiermee willen bereiken. Het is handig om duo’s te vormen. Deze duo’s gaan de komende weken samenwerken. Na enkele weken organiseer je het tweede vergadering. Hier bespreek je dan wat goed gegaan is en wat beter kan.

Duo’s

Nadat je duo’s hebt gevormd, begin je het stappenplan af te werken. Het idee is dat je een les ontwerpt voor enkele leerlingen. Nadat je de les hebt gegeven, bespreek je en herontwerpt je deze.

De tweede bijeenkomst

Na ongeveer 6 weken kom je dan nog eens als gehele groep samen en bespreek je wat je geleerd hebt in de laatste weken. Iedereen geeft feedback op wat wel werkte en wat niet. Vervolgens verander je de lessen zodat alles wat niet werkte geschrapt wordt.