Hoe ga je om met een social media verslaving?

Iedereen heeft uiteraard zijn eigen manier van omgaan met bepaalde dingen. Zo geldt dit ook voor een social media verslaving. Wanneer je iemand kent in jouw omgeving die een verslaving lijkt te hebben aan sociale media kan je dit op verschillende manieren verwerken en misschien zelfs aankaarten. Ben je benieuwd hoe? Lees dan snel verder.

Het herkennen van een social media verslaving

Een verslaving bouwt zich altijd op. Het kan zijn dat de persoon van wie jij vermoedt dat deze verslaafd is aan sociale media dit zelf niet eens door heeft. Wanneer jij als buitenstaander het idee krijgt dat deze persoon steeds meer bezig is met sociale netwerken of de drang heeft om niks meer te missen op bijvoorbeeld Facebook of Instagram, kan het zo zijn dat je te maken hebt met een verslaving.

Herken jij de volgende punten in iemand binnen jouw omgeving?

  • De persoon in kwestie besteed veel tijd op social media en heeft dit zelf niet door.
  • De persoon in kwestie probeert het gebruik ervan te minderen, maar dit wil niet lukken (en vertelt hierover aan jou)
  • De persoon in kwestie stelt sociale media boven andere vlakken in het leven zoals huishouden, werk of offline sociale contacten

Maak het bespreekbaar

Wanneer je het idee hebt dat iemand in jouw omgeving te maken heeft met een social media verslaving kan je dit op verschillende manieren aanpakken. Eén hiervan is het bespreekbaar maken van het hele voorval. Benoem dan als vriend of vriendin van deze persoon dat het je opvalt dat deze persoon veel bezig is met sociale media. Vraag ook zeker of deze persoon dit zelf ook merkt.

Wanneer het antwoord ‘ja’ is, probeer dan eens te achterhalen waarom deze persoon de druk ervaart om non-stop bezig te zijn met het niet missen van social media updates. Vertel wellicht ook eens over jouw eigen ervaringen, mits het relevant is voor de situatie. Op deze manier laat je de persoon voelen dat zij er niet alleen voor staan en zullen zij zich begrepen voelen.

Tips om het gebruik van social media te verminderen

Wanneer de situatie het toelaat kan je eventueel ook een paar van deze tips delen met de persoon in kwestie.

  1. Maak regels met jezelf voor het gebruik van sociale media. Maak de regels concreet (SMART) en schrijf ze op. Maak ze eventueel samen met iemand anders zodat je ze extra concreet maakt.
  2. Gebruik een ‘ouderwetse wekker’ in plaats van jouw telefoon. Het nadeel van het gebruik van jouw mobiele telefoon als wekker is dat je sneller geneigd bent om na het aan- of uitzetten van de wekker even social media te checken. Vermijd dit door een andere wekker te kopen.
  3. Zet je notificaties uit. Het is een heel simpele ingreep, maar onwijs effectieve. Omdat je de notificaties niet meer krijgt, merk je uiteindelijk oom niet meer zo erg de drang om te checken wat er gezegd wordt.